sunnuntai 3. syyskuuta 2017

Gösta Sundqvist Leevi and the Leavingsin dynamo

Timo Kalevi Forss
GÖSTA SUNDQVIST – LEEVI AND THE LEAVINGSIN DYNAMO (2017)
(Arvostelukappale)

Leevi and the Leavingsin varmasti tuntee jokainen suomalainen. Sen biisejä ei kukaan ole voinut välttyä kuulemasta. Kappaleet ovat varmasti ihastuttaneet tai vihastuttaneet (tai ehkä molempia) monia vuosien varrella. Itselle Göstan ja hänen yhtyeensä tarina oli lähinnä nostalgista luettavaa. Muistan kun tutustuin yhtyeen tuotantoon kunnolla vasta keskiviikko 40 ensimmäistä hittiä kokoelmalevyn myötä. Toki monet biisit olivat tuttuja jo radiosta, mutta kunnon tutustuminen tapahtui vasta tuon levyn myötä. Kirjan lukeminen toi mieleen monia kappaleita, jotka olin jo osittain unohtanut. Monet niistä linkittyivät muistoihin joihinkin tiettyihin tilanteisiin vuosien varrella ja toi samalla monia mukavia muistoja mieleen. Onneksi nykyään on Youtube ja Spotify ja monien muistojen ääreen pääsee muutamalla klikkauksella. Kirjaa lukiessa nimittäin monet biisit ja musiikkivideot piti käydä uudelleen katsomassa.

Itselle kohtuu nuorena henkilönä oli yllätys, että yhtyeen historia alkaa jo 1970-luvun puolella. Monien tuntema hitti Kyllikki on julkaistu ensimmäisen kerran silloin. Leevi and the Leavings teki siis todella pitkän uran tuolta asti aina 2000-luvulle, jolloin Göstä menehtyi. Sitä voi vain spekuloida millaiseksi yhtyeen tulevaisuus olisi muodostunut, jos se olisi jatkanut toimintaansa.

Gösta sinänsä on kirjan mukaan melkoisen mielenkiintoinen persoona. Itse luokittelisin hänet lähinnä taitelijaksi, joka sai toteuttaa ajatuksiaan ja teki sen vielä menestyksekkäällä tavalla. Toisaalta hän on ollut lausuntojensa perustella melko ristiriitainen persoona. Toisaalta voidaan miettiä, kuinka paljon se on ollut tietoista julkisuuskuvan luomista. Leevi and the Leavings ei keikkaillut, joten huomio piti saada toisella tavalla. Itselle Göstan sivuprojektit (kuten Aarne Tenkanen) oli uutta tietoa, koska en ollut tietoinen, että Gösta oli näiden takana.  

Kirja oli faktapitoinen ja siinä käytiin läpi yhtyeen musiikillista tuotantoa ja Göstan persoonaa ja historiaa siltä osin kuin tietoa oli saatavilla. Göstan vahvuus lienee ollut se, että hän on pystynyt kuvailemaan tavallisia ihmisiä ja heidän ongelmiaan realistisesti ja koskettavasti unohtamatta kuitenkaan huumoria.

”Leevi and the Leavingsin tuotanto yhdistää eri sukupolvia ja eri kulttuuritaustoista tulevia ihmisiä. Niin taiteilijat, toimitusjohtajat ja tehdastyölaiset kuin isovanhemmat ja lapsenlapsetkin löytävät yhteisen sävelen paljon tarttumapintaa tarjoavista Leavings kappaleista.”


Toisaalta Göstan tuotantoon kuuluu paljon myös härskejä tarinoita, joita kaikkia en välttämättä aina itse ymmärtänyt. Kirja oli mielenkiintoinen ja sen ainut heikkous oli oikeastaan tiettyjen asioiden toisto. Monet asiat esiintyivät moneen kertaan eri yhteyksissä ja siinä olisi ehkä ollut supistamisen paikka. Toisaalta kirja osoittaa perehtyneisyyttä bändin tuotantoon. Göstaa ei ehkä päästy kuvailemaan kovin syvällisellä tasolla, mutta tietoa hänen todellisesta yksityiselämästään lienee vain hänen perheellään, jotka eivät tämän kirjan tekemiseen ole osallistuneet. Toisaalta ääneen ovat päässet hänet tunteneet yhteistyökumppanit, joilla varmasti on tietoa Göstan ajatuksista. Suosittelen tätä kirjaa, mikäli Leevi and the Leavingsin tuotanto on koskettanut jossain vaiheessa elämää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti