Timo Kalevi Forss
GÖSTA SUNDQVIST – LEEVI AND THE
LEAVINGSIN DYNAMO (2017)
(Arvostelukappale)
Leevi and the
Leavingsin varmasti tuntee jokainen suomalainen. Sen biisejä ei kukaan ole
voinut välttyä kuulemasta. Kappaleet ovat varmasti ihastuttaneet tai
vihastuttaneet (tai ehkä molempia) monia vuosien varrella. Itselle Göstan ja
hänen yhtyeensä tarina oli lähinnä nostalgista luettavaa. Muistan kun tutustuin
yhtyeen tuotantoon kunnolla vasta keskiviikko 40 ensimmäistä hittiä kokoelmalevyn
myötä. Toki monet biisit olivat tuttuja jo radiosta, mutta kunnon tutustuminen
tapahtui vasta tuon levyn myötä. Kirjan lukeminen toi mieleen monia kappaleita,
jotka olin jo osittain unohtanut. Monet niistä linkittyivät muistoihin
joihinkin tiettyihin tilanteisiin vuosien varrella ja toi samalla monia mukavia
muistoja mieleen. Onneksi nykyään on Youtube ja Spotify ja monien muistojen
ääreen pääsee muutamalla klikkauksella. Kirjaa lukiessa nimittäin monet biisit
ja musiikkivideot piti käydä uudelleen katsomassa.
Itselle kohtuu
nuorena henkilönä oli yllätys, että yhtyeen historia alkaa jo 1970-luvun
puolella. Monien tuntema hitti Kyllikki on julkaistu ensimmäisen kerran silloin.
Leevi and the Leavings teki siis todella pitkän uran tuolta asti aina 2000-luvulle,
jolloin Göstä menehtyi. Sitä voi vain spekuloida millaiseksi yhtyeen
tulevaisuus olisi muodostunut, jos se olisi jatkanut toimintaansa.
Gösta sinänsä
on kirjan mukaan melkoisen mielenkiintoinen persoona. Itse luokittelisin hänet
lähinnä taitelijaksi, joka sai toteuttaa ajatuksiaan ja teki sen vielä
menestyksekkäällä tavalla. Toisaalta hän on ollut lausuntojensa perustella
melko ristiriitainen persoona. Toisaalta voidaan miettiä, kuinka paljon se on
ollut tietoista julkisuuskuvan luomista. Leevi and the Leavings ei keikkaillut,
joten huomio piti saada toisella tavalla. Itselle Göstan sivuprojektit (kuten
Aarne Tenkanen) oli uutta tietoa, koska en ollut tietoinen, että Gösta oli
näiden takana.
Kirja oli
faktapitoinen ja siinä käytiin läpi yhtyeen musiikillista tuotantoa ja Göstan
persoonaa ja historiaa siltä osin kuin tietoa oli saatavilla. Göstan vahvuus
lienee ollut se, että hän on pystynyt kuvailemaan tavallisia ihmisiä ja heidän
ongelmiaan realistisesti ja koskettavasti unohtamatta kuitenkaan huumoria.
”Leevi and the Leavingsin tuotanto
yhdistää eri sukupolvia ja eri kulttuuritaustoista tulevia ihmisiä. Niin
taiteilijat, toimitusjohtajat ja tehdastyölaiset kuin isovanhemmat ja
lapsenlapsetkin löytävät yhteisen sävelen paljon tarttumapintaa tarjoavista
Leavings kappaleista.”
Toisaalta
Göstan tuotantoon kuuluu paljon myös härskejä tarinoita, joita kaikkia en
välttämättä aina itse ymmärtänyt. Kirja oli mielenkiintoinen ja sen ainut
heikkous oli oikeastaan tiettyjen asioiden toisto. Monet asiat esiintyivät
moneen kertaan eri yhteyksissä ja siinä olisi ehkä ollut supistamisen paikka.
Toisaalta kirja osoittaa perehtyneisyyttä bändin tuotantoon. Göstaa ei ehkä
päästy kuvailemaan kovin syvällisellä tasolla, mutta tietoa hänen todellisesta
yksityiselämästään lienee vain hänen perheellään, jotka eivät tämän kirjan
tekemiseen ole osallistuneet. Toisaalta ääneen ovat päässet hänet tunteneet
yhteistyökumppanit, joilla varmasti on tietoa Göstan ajatuksista. Suosittelen
tätä kirjaa, mikäli Leevi and the Leavingsin tuotanto on koskettanut jossain
vaiheessa elämää.
Kommentit